ایرج رستمی در سال ۱۳۲۰ در شهر «آشخانه» بجنورد به دنیا آمد و دوران تحصیل خود را با موفقیت در این شهر طی کرد. وی از شهدای ستاد جنگ‌های نامنظم محسوب می‌شود.
وی پس از پایان دوران تحصیل مقدماتی،راهی دوره سربازی در مشهد مقدس شد و پس از اتمام دوران سربازی به ارتش پیوست و به نیروی هوابرد شیراز منتقل و هم زمان با خدمت در ارتش موفق به اخذ دیپلم شد و توانست به دانشگاه افسری نیز راه پیدا کند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با گسترش دامنه آتش فتنه داخلی به کردستان اعزام شد و در آن جا مسیر تازه‌ای در زندگی‌اش رقم خورد چرا که رشادت‌ها، از خودگذشتگی‌ها و درارتش از دید تیزبین دکتر «چمران» مخفی نماند و این امر سبب آغاز یک دوستی شد.
شهید رستمی به همراه دکتر «چمران» در کردستان مجروح و برای مداوا به تهران منتقل شد که دوره درمانش ۹ ماه به طول انجامید.
وی پس از بهبودی و با آغاز جنگ تحمیلی راهی جبهه‌های حق علیه باطل شد و پس از مدتی به دستور شهید چمران، مرکز آموزش نیروهای ستاد جنگ‌های نامنظم را راه‌اندازی کرد و مسئولیت آن مرکز از سوی شهید «چمران» بر عهده وی گذاشته شد
با شکل‌گیری مرکز آموزش به منطقه رفت و با طرح‌ریزی چندین عملیات ، ضربات سختی به دشمن وارد آورد. در جریان هجوم دشمن به سمت سوسنگرد، رزمندگان ستاد جنگ‌های نامنظم، دهلاویه را که روستایی است در غرب سوسنگرد، خط مقدم خود قرار دادند. مدافعان دهلاویه ۱۰ روز سرسختانه در برابر دشمن مقاومت کردند تا این که در روز ۲۴ آبان ۱۳۵۹ دشمن با اشغال دهلاویه خود را به سوسنگرد رساند.
پس ازشکستن حصر سوسنگرد، جاده دهلاویه و مرز چزابه در تصرف عراق بود. برای آزادسازی روستا و جاده دهلاویه ،عملیاتی در ساعت ۴:۳۰ دقیقه بامداد ۲۶/۳/۶۰با تلاش نیروهای ستاد جنگ‌های نامنظم و نیروهای سپاه به فرماندهی «ایرج رستمی» از دو محور روستای دهلاویه انجام گرفت و منجر به آزادی دهلاویه و عقب راندن دشمن تا یک کیلومتر بعد از دهلاویه شد.
سرانجام در بامداد ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ در حالی که «ایرج رستمی» و همرزمانش درگیری سختی با دشمن بعثی داشتند بر اثر اصابت گلوله توپ دشمن در منطقه دهلاویه به درجه رفیع شهادت نائل شد.
«چمران» پس از اطلاع از این موضوع سریع خود را به منطقه رساند و در مورد شهید «ایرج رستمی» گفت: خدا «رستمی» را دوست داشت و برد، اگر ما را هم دوست داشته باشد، می‌برد که این دوری زیاد طول نکشید و «چمران» در همان محل شهادت شهید «ایرج رستمی» با اصابت گلوله خمپاره ۶۰ به شدت مجروح شد و در حین انتقال به بیمارستان به شهادت رسید و به هم سنگر خود پیوست.
یادشان گرامی و راهشان جاوید باد.
یاداشتی به خط شهید چمران برای ایرج رستمی ارسال شده و نشان دهنده میزان علاقه‌مندی و انس و الفت میان این دو بنده صالح خداوند است. دراین یاداشت چنین آمده است: دوست عزیزم آقای رستمی قهرمان پرافتخار ما! هر وقت که به تو فکر می‌کنم از شدت شوق قلبم می‌لرزد و اشک در چشمانم حلقه می‌زند. امیدوارم که هرچه زودتر صحت و سلامت خود را بازیابی و با هم در کوه‌ها و دشت‌ها و دره‌ها و در خطرناکترین سنگرها برای پاسداری از ایران و انقلاب فداکاری کنیم.
در بخشی از نامه شهید رستمی نیز به همسرش که در آستانه اعزام به مأموریت سردشت نگاشته شده، چنین آمده است: « خوشحالم که در این لحظات حساس و خطیر تاریخ با قلبی آکنده از نور اسلام به یاری هموطنان «کرد» می‌شتابم. سعی خواهم کرد که در لحظات حساس، دستم به خون برادرانم آغشته نشود و اگر مسئولیتی دارم و یا مسئولیتی دیگر به من واگذار شود طبق فرمان‌های مولای متقیان که زرین بخش نهج‌البلاغه است عمل کنم و سعی خواهم کرد اموال بیت‌المال در راه صحیح و به مصرفی معقول برسانم. ابتدا حق مستضعفین را ادا خواهم کرد و سپس برای رفاه عمومی مردم می‌کوشم… ».
برخی از عملیات‌های شهید رستمی در ستاد جنگ‌های نامنظم:
حفاظت از سد «کوهه» که با آب انداختن موجب عقب‌نشینی نیروهای عراق شد،عملیات ۲۸ صفر(۵۹/۱۰۱۵ هویزه)، عملیات ۱ /۱۱/ ۶۰، حمله به سد خاکی و دژ عراق در منطقه فرسیه، دب‌حردان و کوهه،عملیات مالکیه و جلوگیری ازنفوذ عراق به سوسنگرد بعد از شکست عملیات ۲۸ صفر،نفوذ به عمق ۲۰ کیلومتری عقبه نیروهای عراق از سوسنگرد تا روستای سیدخلف، حمود عاصی و جابرحسن و اشراف به عقبه عراق جهت انجام عملیات الله اکبر و دهلاویه،فتح تپه‌های الله اکبر،عملیات شحیطیه (شهید شاهسون) و عملیات دهلاویه.
شرح فداکاری‌های نامبرده در کردستان در این مرحله درج نشده است. درسفر مقام معظم رهبری مدظله العالی به خراسان شمالی، ایشان در زادگاه شهید رستمی در جمع بسیجیان سخنان مبسوطی را در مورد مجاهدت، ایثار و شجاعت شهید رستمی ایراد فرمودند.